Maatschappelijk belang van muziek

16142734 1360618460626540 8666486017429737714 n

Hoe je te handhaven in de muziekwereld

Prima, als je muziek als hobby hebt en de verdiensten een leuke bijkomstigheid zijn. Anders wordt het, wanneer je er je vaste lasten van moet betalen en er van moet leven. Veel mensen zien muziek maken als een hobby, een liefhebberij. “Je hobby is je werk; je vindt het toch leuk om te doen?” Vervolgens wordt er dan flink beknibbeld op je honorarium.

Want: wat voegt muziek eigenlijk toe aan het leven? Wat levert het op? De impact van concerten is immers niet meetbaar? En wat te denken van de muzieklessen? Sporten is toch veel gezonder?

Een paar voorbeelden uit de praktijk:

  • Voorbeeld 1: een zwaar depressieve vrouw, die meerdere zelfmoordpogingen heeft gedaan, neemt tijdens een kerstdienst stiekem de gezongen liederen op en speelt die vervolgens af als ze diep in de put is. De muziek die ze hoort weet haar herhaaldelijk door een crisis heen te slepen.
    Effect: een mensenleven!
    Maatschappelijk belang: er worden heel wat kosten uitgespaard, op medisch vlak bijvoorbeeld.
     
  • Voorbeeld 2: een verstandelijk gehandicapte meisje krijgt aangepaste muzieklessen, waarbij ze via kleuren een heel scala aan kinderliedjes leert spelen. Na ruim een jaar is ze in staat bijna foutloze sms’jes te sturen via haar mobiele telefoon en is dankzij deze communicatiemogelijkheid een stuk mobieler.
    Effect: toename zelfstandigheid en zelfredzaamheid
    Maatschappelijk belang: kostenbesparing op het vlak van begeleiding en zorg.

  • Voorbeeld 3: tijdens een concert voor demente bejaarden, sommige bedlegerig en sommige in versufte toestand in een stoel, begint een aantal van hen opeens helemaal helder mee te zingen met de liedjes van toen die uitgevoerd worden.
  • Effect: kwaliteit van leven en contact met de buitenwereld
  • Maatschappelijk belang: besparing van zorgkosten door verlichting van zorg.
     
  • Voorbeeld 4: een vrouw met een topfunctie in het bedrijfsleven is op en top gespannen, vindt weinig rust en stevent op een burn-out af. Tijdens de muziekles wordt via houding en muziek gewerkt aan ontspanning en voor het eerst sinds tijden geniet ze weer van muziek en zit weer beter in haar vel.
  • Effect: een werknemer die beter in haar vel zit
  • Maatschappelijk belang: besparing ziektekosten en productiviteit blijft op peil.
     
  • Voorbeeld 5: een jonge leerling met het syndroom van Asperger zit met de rug naar de docent toe als zij hem muziekles geeft. Hij mag zijn eigen tempo aangeven en krijgt de ruimte zijn eigen notenschrift te maken en liedjes te spelen. Een deel van de les wordt de gewone methodiek ingezet. Een jaar lang is er een strak schema van deze drie onderdelen. Het ‘notenschrift’ van de leerling wordt gevormd door schitterende tekeningen en naarmate de tijd vordert komt daar meer structuur in. Tot de docent zijn notenschrift wil leren. Wanneer deze zijn notenschrift doorheeft, is hij klaar met zijn eigen schrift en besluit over te gaan tot het reguliere schrift.
  • Effect: een leerling voegt zich naar het reguliere lessysteem.
  • Maatschappelijk belang: brengt structuur in regulier en speciaal onderwijs.
     
  • Voorbeeld 6: een jonge leerling is niet in staat noten te lezen; zelfs niet na herhaaldelijke pogingen en ludieke methodes. De docent besluit hem de muziek via akkoorden en auditief aan te leren. Na een tijdje kan hij op die manier het eerste preludium uit het Wohltemperierte Klavier van Bach kan spelen en speelt het trots voor tijdens de voorspeelmiddag. “Je hoeft er geen muziek bij te hebben, he?”, zegt de docent vlak voor de bewuste middag, “want je hebt toch niets aan de noten”. Tot diens stomme verbazing blijkt hij zich het notenschrift eigen te hebben gemaakt.
  • Effect: een tevreden leerling met meer zelfvertrouwen.
  • Maatschappelijk belang: meer gemotiveerde leerlingen met meer zelfvertrouwen, die eerder bereid zullen zijn hun opleiding te vervolgen.

muziek maatschappelijk belang

Geplaatst op 23/01/2017 om 09:35