MUZIEK VERBINDT

1800312 989855057694823 7805481383280638876 n

Kinderen van deze tijd reageren vaak anders op dingen die voor ons gewoon zijn en waar we ons nauwelijks van bewust zijn. Dat is ook de reden dat ze er zijn: om ons bewust te maken van wie we eigenlijk zijn en wat we met ons leven doen. Ze zijn er om ons wakker te schudden. Allerlei stempels krijgen ze opgedrukt: autisme, adhd, add, dyslexie, dyscalculie, borderline, enz. Allemaal stempels die blijkbaar nodig zijn om de problemen en miscommunicatie met deze kinderen (en ook jongeren en volwassenen) te duiden. Stempels die hen in hokjes zetten en begrenzen, terwijl we hier eigenlijk aanlopen tegen onze eigen beperkingen met de veranderende tijd om te gaan.

 

Voor ouders, maar ook voor mensen in het onderwijs, ligt hier een grote taak: accepteren dat je kind anders is, is één ding, maar zelf je wereldbeeld veranderen is vaak nog een hele toer! Toch ontkomen ouders en onderwijzers niet aan dit proces. Niet gek dus, dat veel ouders, maar ook scholen met grote problemen kampen, omdat alles wat lange tijd gewerkt heeft nu niet meer voldoet. Toch is het zaak goed naar deze prachtige mensen te kijken en elke keer bij jezelf te rade te gaan of dat wat ze doen en zeggen wel zo onoverkomelijk is, of dat je tegen je eigen grenzen aanloopt. 

 

In de begeleiding van gevoelige kinderen, jongeren en volwassenen (zoals ik ze meestal noem) speelt muziek een grote rol. Immers, daarin hoeft niet met woorden geduid te worden, hoeft er geen miscommunicate te bestaan en kan ieder zijn eigen keuze maken en slechts van smaak verschillen. Ik zie, zeker bij de kinderen van nu, een prachtige verbinding met muziek en geniet dan ook volop van hun beleving ervan. Laten we alle kinderen de kans geven muziek te maken en te ervaren, zodat zij hun balans vinden en daarmee hun ouders, opvoeders en onderwijzers aansteken met hun enthousiasme. 

 

In onderstaand filmpje zie je één van de ontelbare voorbeelden hiervan. 

 

nieuwetijdskinderen muziek verbinden

Geplaatst op 12/01/2015 om 17:48